Het thema van zondag 14 januari 2024 was “ vooruitblik op het nieuwe jaar “. In een huiskamersetting werden luisterliedjes afgespeeld van Daan en Maurice terwijl de gasten binnen druppelden. Conny heette iedereen van harte welkom en stelde zich voor als ervaringsdeskundige en bestuurslid.
Ondertussen voorzag Astrid iedereen van koffie of thee en op de tafels stonden naast sfeerverlichting ook lekkere bokkenpootjes en diverse kaneelsnoepjes.
Bij het voorstelrondje werd duidelijk waarom de diverse gasten (12) waren gekomen. Er werd al snel herkenning bij elkaar gevonden en diverse anekdotes gedeeld. Zoals een Clivia van een overleden dierbare die het al lang niet meer deed maar weer prachtig en zelfs uitbundig tot bloei kwam, of het lievelingsnummer horen, zomaar, als je een winkel binnen stapt.
Voordat we verder gaan met gesprekken, leest Mary de mooie liedtekst “ nog altijd ben je hier “ van Daan Bartels voor uit zijn bundel- Wie je bent – liedteksten.
Dan is het tijd voor wat interactie. Conny introduceerde het vragenspel Vertellis. Met deze kaartjes kwamen de tongen goed los in groepjes van 3. Op de kaarten staan allerlei vragen en het leverde veel gespreksstof op, bijvoorbeeld wat verwacht je van het nieuwe jaar….dat kan zijn elke dag lichtpuntjes zoeken, of het fijn hebben met de kinderen. Er werd veel uitgewisseld zo bleek uit de reacties toen Conny het kaartjes spel evalueerde met de groepjes.
De ene bezoeker start met yoga, of gaat darten en de ander gaat starten met bridgen of geniet van een heerlijke massage. Vooral goed voor jezelf zorgen kwam ter sprake. Een jonge bezoekster maakt bloemen en herinneringsdoosjes van de kleding van haar overleden vader. Dat geeft haar troost en zingeving.
De sfeer was openhartig en begripvol, ook over hoe moeilijk de reacties van buitenstaanders kunnen zijn die de eenzaamheid vergroten.
Enkele vaste bezoekers zijn vriendinnen geworden en doen leuke dingen met elkaar, dagjes weg, of iets ondernemen. Vaste bezoekers nemen ook weer nieuwe introducees mee naar de bijeenkomsten, daarbij is genoemd dat ook voor verlies van gezondheid en werk deze bijeenkomsten zinvol zijn, ook dat is verlies en rouw.
Conny had ruim 10 boeken meegenomen betreffende rouw. De boekentafel werd goed bezocht. Er werden onderling titels aan elkaar geadviseerd en foto’s van de titels gemaakt en ISBN nrs genoteerd.
Rond 16.00 uur sloot Conny de bijeenkomst af door iedereen hartelijk te bedanken voor hun komst en openhartige bijdragen. Conny kreeg veel lof van de vertrekkende gasten en we kijken terug op een warme, wel bestede en nuttige middag.

Blog: Mary Blokker